1.0 PENGENALAN
Strategi
ialah satu kemahiran dalam melaksanakan sesuatu dengan adanya cara dan kaedah
daripada awal hingga habis untuk mencapai satu tujuan. Benoit dan Trigeorgis
(dalam Anna Sam, 2014) menjelaskan bahawa strategi membawa maksud pelbagai cara
untuk mencapai tujuan. Strategi juga dapat didefinisikan sebagai perilaku yang
diambil oleh seseorang yang menggambarkan berbagai tindakan berkait dengan
keadaan atau permainan. “Strategi
dan Teknik Mengajar dengan berkesan ini dihasilkan untuk memberi pemahaman
berkenaan perkara-perkara yang berkaitan dengan pengajaran dan pembelajaran
yang dilakukan di bilik-bilik darjah” (Shahabuddin
Hashim, Rohizani Yaakub dan Mohd. Zohir Ahmad, 2007). Berdasarkan daripada
petikan ini, jelas sekali bahawa strategi memainkan peranan penting dalam
proses pemindahan ilmu yang mana merangkumi aktiviti-aktiviti perancangan,
pelaksanaan, penilaian dan maklum balas di dalam komuniti sekolah.
Pengurusan bilik pembelajaran pula merujuk kepada proses
perancangan, perorganisasian, dan kawalan pelajar serta proses pembelajaran
untuk memastikan suasana yang berkesan. Menurut Richards (dalam Ahmad Zabidi
Abdul Razak, 2006) menjelaskan bahawa “Pengurusan bilik darjah sebagai
organisasi dan kawalan guru ke atas tingkah laku, pergerakan serta interaksi
murid semasa pembelajaran berlangsung supaya pengajaran dapat dilaksanakan
dengan berkesan”. Ang (2014) menyatakan bahawa, “Disebabkan
sebahagian besar masa persekolahan para murid di sekolah berkisar dalam ruang
lingkup bilik darjah tempat mereka berada, bilik darjah dikatakan mempengaruhi
dan seterusnya membentuk perlakuan murid”. Daripada perspektif guru pula,
mereka dipertanggungjawabkan untuk mengajar pelajar di bilik darjah, tanpa
sedar mereka banyak meluangkan masa di waktu persekolahan bagi mengajar atau
bertugas di sana. Justeru itu,
pengurusan bilik pembelajaran perlu diketengahkan untuk mengendalikan
proses pengajaran dan pembelajaran (PdP) dengan berkesan dan tidak memberi
tekanan sama ada di pihak guru mahupun pelajar itu sendiri.
Dalam laporan ini, kajian yang dibuat adalah bertujuan untuk mengkaji strategi menguruskan bilik pembelajaran seperti bilik darjah, makmal, studio dan lain-lain yang menjadi tempatnya menimba ilmu pengetahuan murid pada masa ini. Kajian ini juga dijalankan dengan menemuramah guru yang ada bekerja dan mengajar di sekolah dan murid yang belajar di sekolah tersebut sekaligus melihat perspektif mereka mengenai topik strategi menguruskan bilik pembelajaran.
Sekian, Terima Kasih.
Disediakan Oleh:
Anna(D20192091562)
Comments
Post a Comment