10.0 RUMUSAN
RUMUSAN
Dalam kajian ini,
bilik darjah ialah bilik-bilik yang terdapat di sekolah dimana sekumpulan murid
atau pelajar mengikuti pelajaran yang diajar oleh guru. Pembelajaran tidak
semata-mata merupakan ruang untuk proses pengajaran dan pembelajaran, tetapi
mencakupi pelajar dan guru yang belajar, mengajar dan berinteraksi antara satu
sama lain di dalamnya. Strategi pengurusan bilik darjah di sesebuah sekolah
haruslah dititikberatkan kerana ia sangat mempengaruhi proses pengajaran dan
pembelajran di sekolah. Terdapat tiga aspek atau elemen utama pembelajaran
iaitu unsur fizikal bilik pembelajaran, interaksi dalam bilik pembelajaran dan
mengurus iklim pembelajaran positif.
Keberkesanan
Pendidikan Abad Ke-21 sekadar tertumpu pada prasarana dan susun atur bilik
darjah tetapi penentu utama kejayaan adalah aktiviti pengajaran dan
pembelajaran yang berpusatkan murid bukan berpusatkan guru semata-mata. Walau
bagaimanapun, susunan meja dan kerusi di dalam kelas sangat memainkan peranan
kerana ianya mempengaruhi proses pembelajaran dan pemudahcaraan (PdPc) di dalam
kelas. Kedudukan tempat duduk pelajar tidak boleh diubah suai bagi mengelakkan
berlakunya kekeliruan sewaktu belajar. Meja guru juga terletak dibahagian
hadapan kelas, dan guru berada di sekitar meja pelajar bagi membantu dalam
proses pembelajaran.
Penyusunan
perlu berkait rapat dengan strategi dan pendekatan pengajaran pembelajaran, ini
kerana pengajaran secara berkumpulan adalah diutamakan. Namun demikian,
pengajaran cara kelas masih juga dijalankan. Pengurusan bilik pembelajaran juga
termasuklah rutin bilik pembelajaran dan juga penyimpanan rekod yang harus di
ambil kira oleh setiap pihak sekolah.
Konsep
interaksi dan konsep bilik darjah juga perlu diambil kira. Interaksi adalah
satu proses saling bertindak yang berlaku di antara sekurang-kurangnya dua
pihak. Istilah dua pihak bermaksud sama ada ia merupakan orang perseorangan
ataupun sekumpulan manusia. Antara pecahan interaksi tersebut adalah interaksi
sehala atau interaksi tradisional. Interaksi bilik darjah menjadi sehala kerana
guru yang mengawal segala aktiviti PdPc yang berlaku di dalam kelas. Corak
interaksi bilik darjah ditentukan oleh guru kelas. Tiada interaksi yang berlaku
antara murid dengan murid. Selain itu, guru boleh menggunakan pendekatan yang
berlainan seperti perbincangan. Interaksi yang berlaku di dalam bilik darjah
bertukar menjadi interaksi dua hala. Antara ciri-cirinya adalah membuat
aktiviti bercorak aktif. Perhubungan guru dan pelajar menjadi semakin rapat dan
menggalakkan pelajar untuk melibatkan diri dalam proses PdPc dengan menyoal dan
meminta pendapat. Guru dapat menggunakan pendekatan kumpulan, kertas kerja,
kaedah permainan serta lakonan sebagai aktiviti dalam PdPc. Interaksi antara
guru dan murid dihadkan mengikut arahan guru sahaja. Pembelajaran koperatif dan
koloboratif menjadi tumpuan guru. Seterusnya, Interaksi pelbagai hala antara
guru dengan murid dan murid dengan murid. Guru menggunakan kaedah dan teknik pengajaran
seperti simulasi, main peranan, pendekatan kumpulan, perbincangan, ujikaji dan
kaedah penyelesaian masalah. Manakala, ciri-ciri komunikasi berkesan adalah
berlakunya suasana aktif murid dan menyumbang suasana yang kondusif untuk
mengendalikan PdPc.
Kesimpulannya,
pemilihan strategi yang berkesan akan menyumbang kepada kesan positif terhadap
pembelajaran pelajar. Oleh itu, sebagai seorang guru hendaklah bijak dalam
merancang. Unsur fizikal, interaksi dan iklim bilik darjah saling berhubung
kait antara satu sama yang lain dalam melaksanakan strategi pengurusan bilik
darjah
Sekian, Terima Kasih.
Disediakan Oleh:
Waniee(D20192091555)
Comments
Post a Comment