3.0 PENYUSUNAN BILIK DARJAH
Pengurusan atau penyusunan bermaksud satu
proses mendapatkan penyertaan, kerjasama, dan campur tangan ahli untuk mencapai
objektif-objektif organisasi atau kumpulan, gerak kerja termasuk proses
merancang, mengelola, memimpin, mengarah dan mengawal. Bilik darjah merupakan
tempat berlakunya proses pengajaran dan pembelajaran dan tempat yang terpenting
di sekolah. Bilik darjah juga merupakan medan perjuangan utama kerjaya seorang
guru. Pengurusan bilik darjah dinamik ke arah pembinaan modal insan yang
seiring dengan falsafah pendidikan negara iaitu pembinaan jasmani, emosi,
rohani dan intelek. Pengurusan bilik darjah memerlukan pelbagai pengetahuan,
kemahiran, prosedur, teknik dan strategi. Guru seharusnya memiliki gaya
kepimpinan, kemahiran merancang, kecekapan mengurus, kepelbagaian dalam
pengajaran dan pembelajaran, kebijaksanaan interpersonal, kemahiran
berkomunikasi, kemahiran kaunseling dan mampu mengendalikan teknologi maklumat
dan komunikasi.
Antara isi penting yang telah saya pelajari dalam tajuk
pengurusan bilik darjah ini ialah kaedah pengajaran yang memerlukan pelajar menjalankan aktiviti
berkumpulan, pengelompokan murid dibuat berdasarkan peringkat kebolehan,
pelbagai kebolehan dan minat.
Kebiasaannya terdapat tiga peringkat
murid, iaitu cerdas, sederhana dan lemah.Antara prinsip pengajaran berkumpulan
ialah guru bersedia menghadapi pelbagai situasi dan perhatian guru adalah sama
rata kepada semua kumpulan. Tujuannya adalah untuk menggalakkan penglibatan
aktif pelajar, memupuk rasa bertanggungjawab serta murid yang cerdas dan pandai
dapat membantu pelajar yang lemah.
Sekian, Terima Kasih.
Disediakan Oleh:
Anna(D20192091562)
Comments
Post a Comment